Bilde viser plakater som går i stor fart gjennom en offsetttrykkpresse.

Plakater

  • Plakater er vår spesialitet!
  • Alfa Trykk kan levere plakater i alle størrelser, farger og kvaliteter. I Oslo-området kan vi ofte levere samme dag som de bestilles. 
  • Vi trykker og leverer plakater i størrelsen 50×70 cm flere ganger per uke, og prisen er den samme om du velger 170 g silk papir eller 170 g edixion papir.
  • Levering i byer som Bergen, Trondheim og Stavanger tar 2-5 dager, litt avhengig av mengde og valg av fraktmetode.

Vi hjelper deg med å finne riktig størrelse, kvalitet og trykkemetode. Trenger du hjelp til å designe en plakat kan vi også hjelpe deg med dette.

Hva er en plakat?

Bilde av en plakat for en jazzfestival. Grafikk med tagenter fra et piano.

En plakat er et relativt stort ark med trykk, som kan henges på vegger eller andre overflater. Budskapet som er trykket på en plakat er i de fleste tilfeller enten informasjon eller reklame. For å få fram budskapet finnes en rekke virkemidler, men ofte er innholdet på en plakat satt sammen av både bilder og tekst. En god plakat er lett å få øye på, men også tydelig og informativ. Ved å fange blikket til forbipasserende egner en plakat seg svært godt til markedsføring. Eksempel på aktører som bruker plakater i markedsføring er: konsertarrangører, events, skoler, arrangementer, festivaler, messer, presentasjoner, seminarer og andre tilstelninger.

Fordeler med en plakat?

Under har vi forsøkt å samle noen av fordelene med å bruke plakat som en del av markedsføringen din.

Synlighet

Plakater har ofte elementer som fanger blikket. Eksempel på slike elementer er fine bilder, sterke farger og stor tekst. I tillegg er det vanlig å henge flere ved siden av hverandre og dermed “tapetsere” en overflate for å øke synligheten. Her er ofte det enkle det beste.

Strategisk plassering

Plakater er svært enkelt å henge opp, og mange steder er det egne områder reservert for å henge opp plakater. Dette gjør det enkelt å henge opp plakater nært utsalgsstedet. Eksempelvis ser man ofte reklame for hurtig-mat eller kaffe på bussen eller t-banen. På den måten blir reisende oppmerksom på at de kan kjøpe disse varene ved av eller på stigning.
Strategisk plassering gir deg også muligheten til å treffe et ønsket publikum. Skal du eksempelvis selge sportsutstyr, kan det lønne seg å henge opp plakater utenfor et treningssenter eller ved en turløype.

Bevissthet

Sammenlignet med andre medier er plakater en relativt billig løsning for å nå ut til mange mennesker på en gang. Ønsker du å øke bevisstheten rundt noe, er det derfor et godt alternativ. Dette er en av grunnene til at det er populært å bruke plakater ved lansering av nye produkter, konserter eller tjenester.

5 Tips til deg som skal lage en plakat

  • En god plakat bør ha et blikkfang, som gjør den spennende.
  • Du har begrenset tid på å fortelle budskapet ditt. Husk at din plakat konkurrerer om oppmerksomheten mot andre plakater. En god tommelfingerregel er at det ikke skal ta mer en 10 sekunder å forstå budskapet.
  • Lag en tydelig overskrift. Overskriften er et av dine beste virkemiddel og derfor bør den være kort, spisset, og overbevisende.
  • Bruk en skrifttype som er lett å lese på avstand.
  • Det bør ikke være tvil om at det er du som er avsenderen av budskapet.

Standardformat for plakater

Under har vi forsøkt å samle noen av våre mest populære  standardformater for plakater.

Format Bredde Høyde
A3 297 mm 420 mm
A2 420 mm 594 mm
A1 594 mm 841 mm
50 x 70 50 cm 70 cm
70 x 100 70 cm 100 cm
100 x 100 100 cm 100 cm
100 x 140 100 cm 140 cm

 

Hvis du har spørsmål, eller ønsker et tilbud er det bare å ta kontakt. Normalt vil du få svar samme dag.